Att skapa ett unikt koncept eller en unik produkt är något de flesta företagare drömmer om. Ingen vill vara en i mängden; man vill vara Apple. Men hur skapar man då en produkt eller tjänst som skiljer sig från mängden?

Apple-butiken i paris

Ett första steg är att titta på hur just Apple gör. IDG har en intressant artikelserie om Apples marknadsföring och hur den fungerar. Hur har den lett till det faktum att folk köar för att få biljetter till ett produktsläpp? Varför köar ingen när HP lanserar något nytt? Eller Microsoft?

Enligt IDG ligger Apples framgång i en kombination av originella reklamkampanjer och intressanta produkter. De har fokuserat på att bygga en image av varumärket, inte bara på att marknadsföra en viss produkt. I marknadsföringen visar man inte i första hand på vilka egenskaper produkterna har utan vad man kan göra med dem. Man visar kunderna vilka möjligheter som öppnar upp sig när de använder produkterna.

Det fungerar även att marknadsföra sig till exempel via Youtube, detta kan du fixa med en enkel videokamera. Det är inte kvalitén på utrustningen som gör innehållet utan det är du som skapar ditt manus och framförandet av det samma. En bra mikrofon kan däremot vara klokt att investera i då ljudet är viktigt. Dåligt ljud kan få tittaren att klicka bort dig och välja något annat. Det behöver inte vara superkvalité på det du skapar, finns det ett förtroende  i ditt budskap och det känns äkta så kan du fånga tittaren rätt snabbt. Kolla in Youtube klippet här nedan för ett litet roligare reklamklipp.

Vill du skilja dig från mängden? Då finns flera lärdomar att dra från exemplen ovan. Fundera på vad din bransch saknar och på vad du kan erbjuda – och tänk ett steg längre i din kommunikation med kunderna än bara ”köp vår produkt”.

rnn.yqe.